Ο θηλασμός είναι ζωτικής σημασίας για την υγεία του παιδιόυ καθ΄όλη τη διάρκεια της ζωής του και συστήνεται να πραγματοποιείται μέσα στην πρώτη ώρα από τη γέννηση του καθώς το προστατεύει από λοιμώξεις και μειώνει τη νεογνική θνησιμότητα. Τα οφέλη του μητρικού θηλασμού είναι πολλαπλά για το βρέφος καθώς το μητρικό γάλα αποτελεί ιδανική τροφή που προσφέρει όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά, καλύπτωντας τις ανάγκες του βρέφους σε ποιότητα αλλά και σε ποσότητα. Το μητρικό γάλα είναι σημαντική πηγή ενέργειας και θρεπτικών συστατικών για παιδιά ηλικίας 6-23 μηνών. Μπορεί να καλύψει τις μισές ή και περισσότερες ενεργειακές ανάγκες για παιδιά μεταξύ 6-12 μηνών και το 1/3 των ενεργειακών αναγκών σε παιδιά μεταξύ 12-24 μηνών. Ο μητρικός θηλασμός συμβάλλει στην πρόληψη της εμφάνισης παχυσαρκίας, διαβήτη τύπου 2 και γαστρεντερικών νοσημάτων. Τα αντισώματα που λαμβάνει το βρέφος μέσω του θηλασμού θωρακίζουν την υγεία του και τα ίχνη από τα αλλεργιογόνα τρόφιμα από τη διατροφή της μητέρας βοηθούν στην ανοχή του γαστρεντερικού συστήματος του βρέφους σε αυτά, με αποτέλεσμα την προστασία από την εμφάνιση αλλεργιών. Επιπλέον ο θηλασμός ενισχύει την ανάπτυξη δεσμού μεταξύ μητέρας και βρέφους. Πέρα όμως από τα οφέλη για το βρέφος, ο θηλασμός προσφέρει πλεονεκτήματα και για την μητέρα. Μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του μαστού, κατάθλιψης, προστατεύει την υγεία των οστών, μειώνει την απώλεια αίματος μετά τον τοκετό βοηθώντας στην ταχύτερη επαναφορά της μήτρας στο φυσιολογικό μέγεθος και βοηθά στην απώλεια κιλών της εγκυμοσύνης.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας και η UNICEF συστήνουν τον αποκλειστικό θηλασμό, κατά τους πρώτους έξι μήνες ζωής του βρέφους και συνέχισης του έως και τα δύο έτη ή και περισσότερο με μικτή διατροφή.

Η μέση ποσότητα του παραγώμενου μητρικού γάλακτος καθημερινά είναι παρόμοια μεταξύ διαφορετικών πληθυσμιακών ομάδων. Μπορεί να υπάρχουν μικρές διαφορές στη σύνθεση του μητρικού γάλακτος που σχετίζονται με την μητρική διατροφή, αλλά οι κύριοι παράγοντες που επηρεάζουν τις ενεργειακές ανάγκες των θηλάζοντων γυναικών είναι η διάρκεια του θηλασμού και η έκταση του αποκλειστικού θηλασμού.

Οι ενεργειακές ανάγκες κατά την περίοδο του θηλασμού είναι αυξημένες για την παραγωγή ενός κατάλληλου όγκου γάλακτος όπως και κατά την εγκυμοσύνη, έτσι ώστε να διασφαλιστεί ότι η μητέρα και το βρέφος λαμβάνουν τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά. Το παραπάνω μπορεί να επιτευχθεί με μια ισορροπημένη διατροφή, η οποία μπορεί να καλύψει τις ανάγκες της μητέρας και του βρέφους σε ποσότητα αλλά και σε ποιότητα.

Στον παρακάτω πίνακα παρουσιάζονται οι διατροφικές συστάσεις που συστήνονται στις θηλάζουσες αλλά και στις γυναίκες που βρίσκονται σε αναπαραγωγική ηλικία έτσι ώστε να είναι κατανοητές οι διαφορές και οι ομοιότητες των συστάσεων σε ποιότητα αλλά και σε ποσότητα για όλες τις ομάδες τροφίμων.

Πρόσφατα Άρθρα

Υπηρεσίες

Ομάδα Τροφίμων Διατροφικές συστάσεις κατά την αναπαραγωγική ηλικία Διατροφικές συστάσεις κατά τη διάρκεια του θηλασμού
1ο εξάμηνο 2ο εξάνηνο
Λαχανικά 4 μερίδες/ημέρα 4 μερίδες/ημέρα 4 μερίδες/ημέρα
Φρούτα 3 μερίδες/ημέρα 3-4 μερίδες/ημέρα 3-4 μερίδες/ημέρα
Αμυλούχα (ψωμί, ρύζι, ζυμαρικά και πατάτες) 5-7 μερίδες/ημέρα 6-8 μερίδες/ημέρα 5-7 μερίδες/ημέρα
Γαλακτοκομικά 2 μερίδες/ημέρα 3 μερίδες/ημέρα 3 μερίδες/ημέρα
Κόκκινο κρέας Εως 1 μερίδα/εβδομάδα (1 μερίδα: 120γρ.- 150γρ.) 2-3 μερίδες/εβδομάδα 2-3 μερίδες/εβδομάδα
Λευκό κρέας 1-2 μερίδες/εβδομάδα (120γρ. – 150γρ.) 4-5 μερίδες/εβδομάδα 4-5 μερίδες/εβδομάδα
Αυγά Έως 4/εβδομάδα 4-5/εβδομάδα 4-5/εβδομάδα
Ψάρια & Θαλασσινά 2-3 μερίδες/εβδομάδα 2-3 μερίδες/εβδομάδα 2-3 μερίδες/εβδομάδα
Όσπρια 3 μερίδες/εβδομάδα 3 μερίδες/εβδομάδα 3 μερίδες/εβδομάδα
Λίπη 4-5 μερίδες/ημέρα 4-5 μερίδες/ημέρα 4-5 μερίδες/ημέρα
Υγρά 8-10 ποτήρια υγρά (6-8 να είναι νερό) 11-13 ποτήρια υγρά (9-11 να είναι νερό) 11-13 ποτήρια υγρά (9-11 να είναι νερό)
Αλάτι <5 γρ./ημέρα ισοδυναμεί με 1κ.γ. αλάτι

*Προσοχή: συμπεριαμβάνεται και αυτό που περιέχεται στα τρόφιμα

Πόσθετα σάκχαρα Περιοσισμός στη ζάχαρη, στα τεχνητά γλυκαντικά και στα προϊόντα που τα περιέχουν
Οινοπνευματώδη ποτά Εφόσον γίνεται κατανάλωση: προτιμάται το κρασί (ή άλλο ποτό): μέχρι 1 ποτήρι/ημέρα Εφόσον γίνεται κατανάλωση, συνιστάται η περιστασιακή κατανάλωση και όταν γίνεται να πραγματοποείται αμέσως μετά τον θηλασμό

ΠΗΓΗ: Εθνικός Διατροφικός Οδηγός για Γυναίκες, Εγκύους και Θηλάζουσες

Butte, N. F. and King, J. C. (2005) ‘Energy requirements during pregnancy and lactation’, Public Health Nutrition. doi: 10.1079/phn2005793.

Butte, N., Lopez-Alaracon, M. and Garza, C. (2002) ‘Nutrient adequacy of exclusive breastfeeding for the term infant during the first six months of life’, World Health Organization. doi: ISBN 92 4 156211 0.

Dewey, K. G. et al. (1993) ‘Breast-fed infants are leaner than formula-fed infants at 1 y of age: The DARLING study’, American Journal of Clinical Nutrition. doi: 10.1093/ajcn/57.2.140.

Harder, T. et al. (2005) ‘Duration of breastfeeding and risk of overweight: A meta-analysis’, American Journal of Epidemiology. doi: 10.1093/aje/kwi222.

Helewa, M. et al. (2002) ‘Breast cancer, pregnancy, and breastfeeding’, Journal of obstetrics and gynaecology Canada: JOGC = Journal d’obstétrique et gynécologie du Canada: JOGC. doi: 10.1016/S1701-2163(16)30298-5.

Ip, S. et al. (2007) ‘Breastfeeding and maternal and infant health outcomes in developed countries.’, Evidence report/technology assessment. doi: 10.1542/gr.18-2-15.

N., F., V., R. and L., M. (2013) ‘Breastfeeding and overweight in school-aged children’, Scientia Medica.

WHO (2001) ‘Report of The Expert Consultation on The Optimal Duration of Exclusive Breastfeeding’, The Optimal Duration Exclusive Breastfeeding. doi: 10.1016/j.jacc.2015.02.004.

Κάνε το πρώτο βήμα

Επικοινώνησε μαζί μου για την υιοθέτηση υγιεινών διατροφικών συνηθειών, την αντιμετώπιση διαφόρων παθολογικών καταστάσεων και την διαχείριση του σωματικού σου βάρους μέσω εξατομικευμένων προγραμμάτων διατροφής και διατροφικής εκπαίδευσης.

Η αυξημένη αρτηριακή πίεση οδηγεί σε στεφανιαία νόσο, έμφραγμα μυοκαρδίου, αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο και νεφρική ανεπάρκεια. Η επάνοδος της αρτηριακής πίεσης στα φυσιολογικά όρια με την κατάλληλη διατροφή, άσκηση και φαρμακευτική αγωγή μειώνει την πιθανότητα θανάτου από τα παραπάνω.

Θεραπευτική προσέγγιση υπερτασης

  1. Απώλεια σωματικού βάρους

Η απώλεια βάρους αποτελεί σημαντικό μέτρο για την ελάττωση της αρτηριακής πίεσης ιδιαίτερα στα υπέρβαρα και παχύσαρκα άτομα, καθώς έχει αποδειχθεί από κλινικές μελέτες ότι ελαττώνει την αρτηριακή πίεση και την ανάγκη πρόσληψης αντιυπερτασικών φαρμάκων.

  1. Διατροφή

Για την υπέρταση απαιτείται μια διατροφή πλούσια σε φρούτα, λαχανικά, σύνθετους υδατάνθρακες και πολυακόρεστα λιπαρά ενώ φτωχή σε κορεσμένα λιπαρά <10% των συνολικών θερμίδων.

  1. Αλάτι

Το αλάτι είναι απαραίτητο για πολλές λειτουργίες του οργανισμού μας. Τα περισσότερα τρόφιμα που καταναλώνουμε περιέχουν αρκετό αλάτι καλύπτοντας τις ανάγκες του οργανισμού μας χωρίς να απατείται η χρήση του επιτραπέζιου αλατιού. Η υπέρμετρη κατανάλωση άλατος προκαλεί υπέρταση είτε επιδυνώνει μια προϋπάρχουσα αυξημένη αρτηριακή πίεση, συνεπώς συστήνεται ο περιορισμός του αλατιού <5gr/ημέρα και των επεξεργασμένων τροφίμων. Η χρήση μπαχαρικών και μυρωδικών βοηθά στον περιορισμό της χρήσης άλατος.

  1. Καφές και τσάι

Ο καφές και το τσάι είναι ροφήματα πλούσια σε καφεΐνη, η οποία προκαλεί αγγειοσύσπαση. Στην περίπτωση της υπέρτασης συνίσταται η μέτρια κατανάλωση τους, 1-2 φλιτζάνια/ημέρα περιεκτικότητας σε 27,5% σε καφεϊνη.

  1. Σωματική άσκηση

Η μέτριας έντασης σωματική άσκηση βοηθά στην πρόληψη εμφάνισης υπέρτασης και πολλών άλλων παραγόντων όπως είναι ο σακχαρώδης διαβήτης, η παχυσαρκία, η στεφανιαία νόσος και το αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο. Στην περίπτωση που έχει εκδηλωθεί η υπέρταση, η άσκηση μειώνει την αρτηριακή πίεση και ως εκ τούτου έχει μια θεραπευτική ιδιότητα. Η άσκηση θα πρέπει να είναι αερόβια (περπάτημα, κολύμβηση, ποδήλατο) και όχι αναερόβια (βάρη) καθώς δεν έχει ευεργετικές επιδράσεις στην περίπτωση της υπέρτασης. Η διάρκεια της άσκησης συνίσταται στα 30-60 λεπτά μέτριας έντασης για τουλάχιστον 3 φορές την εβδομάδα.

Επικοινωνια