Τα αρχικά από τη δίαιτα FODMAP σημαίνουν ζυμώσιμοι ολιγοσακχαρίτες, δισακχαρίτες, μονοσακχαρίτες και πολυόλες. Τα τρόφιμα FODMAP είναι τύποι υδατανθράκων, βραχείας αλύσου, που μπορούν να οδηγήσουν σε υπερβολική συσσώρευση υγρών και αερίων, με αποτέλεσμα να προκαλείται κοιλιακό άλγος, φούσκωμα και άλλες διαταραχές στο γαστρεντερικό σύστημα. Η δίαιτα FODMAP αποσκοπεί στην βελτίωση των συμπτωμάτων του Συνδρόμου του Ευερέθιστου Εντέρου (ΣΕΕ), καθώς μελέτες έχουν δείξει ότι ο περιορισμός των FODMAPs στη διατροφή ανακουφίζει από γαστρεντερικές διαταραχές (πρήξιμο, φούσκωμα, κοιλιακό άλγος αέρια και άλλα συμπώματα).

Τι είναι το Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου (ΣΕΕ);

Το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου (ΣΕΕ), γνωστό και ως σπαστική κολίτιδα προσβάλει 1 στους 8 Ευρωπαίους και είναι συχνότερο στις γυναίκες. Τα συνήθη συμπτώματα που εμφανίζει είναι ο κοιλιακός πόνος, η δυσκοιλιότητα ή/και η διάρροια, το φούσκωμα και η παρουσία βλέννης στα κόπρανα. Οι βασικές αιτίες των ενοχλήσεων προκύπτουν από το άγχος, την έλλειψη άσκησης, τις κακές διατροφικές συνήθεις και την καθιστική ζωή. Η ακριβής αιτία του ΣΕΕ είναι άγνωστη. Τα άτομα που πάσχουν από το ΣΕΕ μπορούν να ανακουφίσουν τα συμπτώματα που προκύπτουν με αλλαγές στη διατροφή, με την λήψη φαρμακευτικής αγωγής, με τη διαχείριση του άγχους και μέσω της συμπεριφορικής θεραπείας.

Ποια τρόφιμα είναι υψηλά και χαμηλά σε FODMAPs;

Τα τρόφιμα FODMΑP ταξινομούνται ως υψηλά, μεσαία και χαμηλά. Άτομα με ΣΕΕ συστήνεται να αποφεύγουν τα τρόφιμα υψηλά σε FODMPA και να επιλέγουν χαμηλά τρόφιμα FODMAP. Στον παρακάτω πίνακα αναγράφωνται αναλυτικά οι παραπάνω δύο κατηγορίες τροφίμων.

ΟΜΑΔΑ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΤΡΟΦΙΜΑ ΧΑΜΗΛΑ ΣΕ FODMAP ΤΡΟΦΙΜΑ ΥΨΗΛΑ ΣΕ FODMAP
Λαχανικά Μαρούλι, πιπεριές, καρότα, κολοκύθα, ντομάτες, σχοινόπρασο,αγγούρι, μάραθο, μελιτζάνα, μπρόκολο, σπανάκι Σκόρδο, σπαράγγια, κρεμμύδι, μανιτάρια, αγκινάρες, πράσα, λαχανάκια βρυξελλών, λάχανο, κουνουπίδι, παντζάρια, μπάμιες
Φρούτα Σε μικρές ποσότητες: μπανάνες, βατόμουρα, φράουλα, ανανά, σταφύλια, ακτινίδια, πεπόνι, γκρέιπφρουτ, μανταρίνια, πορτοκάλι, φρούτα του πάθους, μύρτιλα, ρόδι σταφίδες (1κ.σ.), cranberries (1κ.σ.), τριμμένη καρύδα, τσιπς μπανάνας (10) Καρπόυζι, δαμάσκηνα, ροδάκινα, βερίκοκα, κεράσια, σύκα, μάνγκο, αχλάδια, παπάγια, δαμάσκηνα, λωτός, μήλα, κονσερβοποιημένα φρούτα, αποξηραμένα φρούτα
Κρέας, ψάρια και αυγά Κοτόπουλο, βοδινό, γαλοπούλα, αρνί, χοιρινό, κατσίκι, μοσχάρι, πάπια, αυγά, ψάρια, οστρακοειδή, θαλασσινά, τόνος, σολομός Λουκάνικο, σάλτσες κρεάτων με σκόρδο ή κρεμμύδι
Γαλακτοκομικά Γαλακτοκομικά ελεύθερα λακτόζης, γάλατα φυτικής προέλευσης (γάλα αμυγδάλου, γάλα από ρύζι, γάλα βρώμης), μικρές ποσότητες από: σκληρά τυρία, τσένταρ, παρμεζάνα, ελβετικό τυρί, τυρί κρέμα, μοτσαρέλα, φέτα Αγελαδινό γάλα, κατσικίσιο γάλα, γάλα σόγιας, γάλα καρύδας, κεφίρ, σοκολατούχο γάλα, συμπυκνωμένο γάλα, γάλα σε σκόνη, μαλακά τυριά (brie, ricotta), cottage, τυριά κρέμα/αλοιφές, κρέμα γάλακτος, γιαούρτι, πουτίγκα
Λίπη Ελαιόλαδο, ελιές, βούτυρο, φιστίκια, καρύδια, αμύγδαλα, κουκουνάρια, πεκάν, macadamia, λιναρόσπορους, ηλόσπορους, Brazilian nuts, σουσάμι, κουκουναρόσπορος, chia, φυστικοβούτυρο Αβοκάντο, κάσιους
Αμυλούχα, δημητριακά Αλέυρη και προϊόντα χωρίς γλουτένη, κινόα, καστανό ρύζι, ποπ-κορν, βρώμη, πατάτες, ψωμιά και δημητριακά από καλαμπόκι Αλεύρη και προϊόντα με γλουτένη, ζυμαρικά, αρτοσκευάσματα, κέϊκ, μπισκότα, κρουασάν, σιμιγδάλι
Όσπρια Αρακάς, φακές, φασόλια Μαυρομάτικα, χούμους
Ροφήματα/ Ποτά Ποτά που περιέχουν χυμούς φρούτων/λαχανικών χαμηλά σε FODMAPs, κρασί, μπύρα, καφές, τσάι Ροφήματα που περιέχουν χυμούς φρούτων/λαχανικών υψηλά σε FODMAPs, λικέρ, αναψυκτικά
Γλυκά Ζάχαρη, γλυκόζη, ασπαρτάμη, στέβια, ζαχαρίνη, μαύρη ζάχαρη, μαύρη σοκολάτα, σιρόπι σφενδράμου (2κ.σ.) Τεχνητά γλυκαντικά: σορβιτόλη, μαλτιτόλη (βρίσκονται σε καραμέλες, τσίχλες και σε σταγόνες για τον βήχα), μέλι, μαρμελάδες, ζελέ, σιρόπι αγαύης, μελάσα, παγωτό

Πως λειτουργεί μια δίαιτα FODMAP;

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η διατροφή χαμηλή σε FODMAP είναι μια περιοριστική διατροφή και θα πρέπει να ακολουθείται για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, καθώς τρόφιμα με πλούσια θρεπτικά συστατικά αποφεύγονται.

Η FODMAP δίαιτα περιλαμβάνει 3 στάδια:

1. Εξάλειψη: Αυτή η φάση διαρκεί από 2-6 εβδομάδες, ανάλογα με την ανταπόκριση του ατόμου, με αποκλεισμό τροφίμων υψηλά σε FODMAP.
2. Επαναφορά: Μόλις ολοκληρωθεί η πρώτη φάση, τα άτομα ξεκινούν να εισάγουν τρόφιμα υψηλά σε FODMAP ανά 3 με 7 ημέρες , ένα τροφίμο την φορά, μέχρι να εντοπίσουν ποια τρόφιμα τους προκαλούν τα δυσάρεστα συμπτώματα.
3. Συντήρηση: Σε αυτό το στάδιο τα άτομα ακολουθούν μια ισορροπημένη διατροφή με περιορισμό FODMAP τροφίμων που τους προκαλούν τα δυσάρεστα συμπτώματα του ΣΕΕ.

  1. Staudacher HM, Lomer MCE, Farquharson FM, et al. A Diet Low in FODMAPs Reduces Symptoms in Patients With Irritable Bowel Syndrome and A Probiotic Restores Bifidobacterium Species: A Randomized Controlled Trial. Gastroenterology. 2017. doi:10.1053/j.gastro.2017.06.010
  2. Schumann D, Klose P, Lauche R, Dobos G, Langhorst J, Cramer H. Low fermentable, oligo-, di-, mono-saccharides and polyol diet in the treatment of irritable bowel syndrome: A systematic review and meta-analysis. Nutrition. 2018. doi:10.1016/j.nut.2017.07.004
  3. Varjú P, Farkas N, Hegyi P, et al. Low fermentable oligosaccharides, disaccharides, monosaccharides and polyols (FODMAP) diet improves symptoms in adults suffering from irritable bowel syndrome (IBS) compared to standard IBS diet: A meta-analysis of clinical studies. PLoS One. 2017. doi:10.1371/journal.pone.0182942
  4. Varney J, Barrett J, Scarlata K, Catsos P, Gibson PR, Muir JG. FODMAPs: food composition, defining cutoff values and international application. J Gastroenterol Hepatol. 2017. doi:10.1111/jgh.13698
  5. Altobelli E, Del Negro V, Angeletti PM, Latella G. Low-FODMAP diet improves irritable bowel syndrome symptoms: A meta-analysis. Nutrients. 2017. doi:10.3390/nu9090940
  6. Barrett JS, Gibson PR. Fermentable oligosaccharides, disaccharides, monosaccharides and polyols (FODMAPs) and nonallergic food intolerance: FODMAPs or food chemicals? Therap Adv Gastroenterol. 2012. doi:10.1177/1756283X11436241
  7. Harvie RM, Chisholm AW, Bisanz JE, et al. Long-term irritable bowel syndrome symptom control with reintroduction of selected FODMAPs. World J Gastroenterol. 2017. doi:10.3748/wjg.v23.i25.4632
  8. Nanayakkara WS, Skidmore PM, O’Brien L, Wilkinson TJ, Gearry RB. Efficacy of the low FODMAP diet for treating irritable bowel syndrome: The evidence to date. Clin Exp Gastroenterol. 2016. doi:10.2147/CEG.S86798

Πρόσφατα Άρθρα

Υπηρεσίες

Κάνε το πρώτο βήμα

Επικοινώνησε μαζί μου για την υιοθέτηση υγιεινών διατροφικών συνηθειών, την αντιμετώπιση διαφόρων παθολογικών καταστάσεων και την διαχείριση του σωματικού σου βάρους μέσω εξατομικευμένων προγραμμάτων διατροφής και διατροφικής εκπαίδευσης.

Η αυξημένη αρτηριακή πίεση οδηγεί σε στεφανιαία νόσο, έμφραγμα μυοκαρδίου, αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο και νεφρική ανεπάρκεια. Η επάνοδος της αρτηριακής πίεσης στα φυσιολογικά όρια με την κατάλληλη διατροφή, άσκηση και φαρμακευτική αγωγή μειώνει την πιθανότητα θανάτου από τα παραπάνω.

Θεραπευτική προσέγγιση υπερτασης

  1. Απώλεια σωματικού βάρους

Η απώλεια βάρους αποτελεί σημαντικό μέτρο για την ελάττωση της αρτηριακής πίεσης ιδιαίτερα στα υπέρβαρα και παχύσαρκα άτομα, καθώς έχει αποδειχθεί από κλινικές μελέτες ότι ελαττώνει την αρτηριακή πίεση και την ανάγκη πρόσληψης αντιυπερτασικών φαρμάκων.

  1. Διατροφή

Για την υπέρταση απαιτείται μια διατροφή πλούσια σε φρούτα, λαχανικά, σύνθετους υδατάνθρακες και πολυακόρεστα λιπαρά ενώ φτωχή σε κορεσμένα λιπαρά <10% των συνολικών θερμίδων.

  1. Αλάτι

Το αλάτι είναι απαραίτητο για πολλές λειτουργίες του οργανισμού μας. Τα περισσότερα τρόφιμα που καταναλώνουμε περιέχουν αρκετό αλάτι καλύπτοντας τις ανάγκες του οργανισμού μας χωρίς να απατείται η χρήση του επιτραπέζιου αλατιού. Η υπέρμετρη κατανάλωση άλατος προκαλεί υπέρταση είτε επιδυνώνει μια προϋπάρχουσα αυξημένη αρτηριακή πίεση, συνεπώς συστήνεται ο περιορισμός του αλατιού <5gr/ημέρα και των επεξεργασμένων τροφίμων. Η χρήση μπαχαρικών και μυρωδικών βοηθά στον περιορισμό της χρήσης άλατος.

  1. Καφές και τσάι

Ο καφές και το τσάι είναι ροφήματα πλούσια σε καφεΐνη, η οποία προκαλεί αγγειοσύσπαση. Στην περίπτωση της υπέρτασης συνίσταται η μέτρια κατανάλωση τους, 1-2 φλιτζάνια/ημέρα περιεκτικότητας σε 27,5% σε καφεϊνη.

  1. Σωματική άσκηση

Η μέτριας έντασης σωματική άσκηση βοηθά στην πρόληψη εμφάνισης υπέρτασης και πολλών άλλων παραγόντων όπως είναι ο σακχαρώδης διαβήτης, η παχυσαρκία, η στεφανιαία νόσος και το αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο. Στην περίπτωση που έχει εκδηλωθεί η υπέρταση, η άσκηση μειώνει την αρτηριακή πίεση και ως εκ τούτου έχει μια θεραπευτική ιδιότητα. Η άσκηση θα πρέπει να είναι αερόβια (περπάτημα, κολύμβηση, ποδήλατο) και όχι αναερόβια (βάρη) καθώς δεν έχει ευεργετικές επιδράσεις στην περίπτωση της υπέρτασης. Η διάρκεια της άσκησης συνίσταται στα 30-60 λεπτά μέτριας έντασης για τουλάχιστον 3 φορές την εβδομάδα.

Επικοινωνια