Ανοσοποιητικό Σύστημα

Το ανοσοποιητικό σύστημα αποτελεί την άμυνα του οργανισμού μας απέναντι στους παθογόνους μικροοργανισμούς. Όταν το ανοσοποιητικό μας σύστημα λειτουργεί σωστά, ανιχνεύει τα βακτήρια, τα παράσιτα και τους ιούς και ενεργοποείται έτσι ώστε να τα καταστρέψει.

Το ανοσοποητικό μας σύστημα χωρίζεται σε δύο μέρη την έμφυτη ανοσία και την προσαρμοστική. Η έμφυτη ανοσία είναι η φυσική προστασία του οργανισμού μας με την οποία γεννιόμαστε και είναι η πρώτη γραμμή άμυνας για την καταπολέμηση των λοιμώξεων. Η προσαρμοστική ανοσία δημιουργείται κατά την διάρκεια ζωής του ατόμου καθώς εκτείθεται σε παθογόνους οργανισμούς. Όταν το ανοσοποιητικό μας έρχεται σε επαφή με ένα παθογόνο, τότε ενεργοποιείται μια ανοσοαπόκριση. Το ανοσοποιητικό σύστημα απελευθερώνει αντισώματα, τα οποία προσκολλώνται στα αντιγόνα των παθογόνων και τα εξουδετερώνουν.

Η ικανότητα της ενίσχυσης του ανοσοποιητικού δεν είναι επιστημονικά τεκμηριωμένη, ωστόσο για την σωστή λειτουργία του απαιτείται μια ισορροπία. Η λειτουργία του ανοσοποιητικού είναι αρκετά περίπλοκη και καθορίζεται από πολλούς παράγοντες όπως είναι ο τρόπος ζωής, η κληρονομικότητα, το φύλο και το περιβάλλον.

Διατροφή και ανοσοποιητικό

Άνθρωποι που ζουν σε συνθήκες φτώχειας και υποσιτίζονται είναι πιο ευάλωτοι σε μολυσματικές ασθένειες. Υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι διάφορες ανεπάρκειες σε μικροθρεπτικά συστατικά όπως είναι οι βιταμίνες Α, Β, C και Ε, ο ψευδάργυρος, το σελήνιο και ο σίδηρος μεταβάλλουν την ανοσολογική απόκριση σε μελέτες που έχουν πραγματοποιηθεί σε ζώα. Ωστόσο οι μεταβολλές αυτές δεν έχουν τεκμηριωθεί και αξιολογηθεί σε ανθρώπινες μελέτες. Συνεπώς μια ισορροπημένη διατροφή πλούσια σε θρεπτικά συστατικά μπορεί να αποφέρει οφέλη στην υγεία πέρα από τις πιθανές ευεργετικές επιδράσεις στο ανοσοποιητικό.

Άσκηση και ανοσοποιητικό

Πολλαπλές έρευνες έχουν δείξει τα πλεονεκτήματα της τακτικής άσκησης στην υγεία καθώς βοηθάει στην διατήρηση ενός υγιούς σωματικού βάρους, βελτιώνει την καρδιαγγειακή λειτουργία και προστατεύει από διάφορες ασθένειες. Συνεπώς όπως μια ισορροπημένη και υγιεινή διατροφή έτσι και η άσκηση συμβάλει στη γενική υγεία του ατόμου όπως και και σε ένα υγιές ανοσοποιητικό σύστημα.

Ηλικία και ανοσοποιητικό

Με το πέρας της ηλικίας η ικανότητα της ανοσολογικής απόκρισης μειώνεται με αποτέλεσμα να αυξάνεται ο κίνδυνος λοιμώξεων. Ο λόγος για τον οποίο συμβαίνει αυτό δεν είναι ξεκάθαρος αλλά οι επιστήμονες παρατηρούν μια μείωση στην παραγωγή των  Τ-λεμφοκυττάρων όσο αυξάνεται η ηλικία. Επιπλέον φαίνεται ότι υπάρχει μια σχέση μεταξύ της διατροφής και της ανοσίας στους ηλικιωμένους. Ελλείψεις σε μικροθρεπτικά συστατικά είναι συχνές σε ηλικιωμένους καθώς τείνουν να τρώνε λιγότερο και να λαμβάνουν μια διατροφή φτωχή σε θρεπτικά συστατικά. Τα συμπληρώματα διατροφής μπορεί να ωφελήσουν σε ορισμένες περιπτώσεις αλλά σε άλλες μπορεί να έχουν και επιπλοκές. Συνεπώς συστήνεται μια εξατομικευμένη προσέγγιση.

Στρες και ανοσοποιητικό

Πλέον είναι ευρέως διαδεδομένη η σχέση μεταξύ του συναισθηματικού στρες και καρδιακών παθήσεων, διαταραχών του στομάχου όπως και του εντέρου. Ωστόσο η σχέση μεταξύ του στρες και της ανοσολογικής απόκρισης είναι δύσκολο να αξιολογηθεί καθώς δεν μελετάται ένας ξαφνικός στρεσογόνος παράγοντας αλλά το χρόνιο στρες.

Συμπερασματικά για τη σωστή λειτουργία του ανοσοποητικού συστήματος συστήνεται ένας υγιής και ισορροπημένος τρόπος ζωής που περιλαμβάνει:

  • Μια ισορροπημένη διατροφή, πλούσια σε θρεπτικά συστατικά

  • Τακτική άσκηση

  • Διατήρηση ενός υγιούς σωματικού βάρους

  • Διακοπή καπνίσματος

  • Επαρκή ύπνο

  • Μείωση στρες

  • Περιορισμένη κατανάλωση αλκοόλ

Chandra, R. K. (1997) ‘Nutrition and the immune system: An introduction’, American Journal of Clinical Nutrition. doi: 10.1093/ajcn/66.2.460S.

Chandra, R. K. (2002) ‘Nutrition and the immune system from birth to old age’, European Journal of Clinical Nutrition. doi: 10.1038/sj.ejcn.1601492.

Cooper, E. L. and Ma, M. J. (2017) ‘Understanding nutrition and immunity in disease management’, Journal of Traditional and Complementary Medicine. doi: 10.1016/j.jtcme.2016.12.002.

Davison, G., Kehaya, C. and Wyn Jones, A. (2014) ‘Nutritional and Physical Activity Interventions to Improve Immunity’, American Journal of Lifestyle Medicine. doi: 10.1177/1559827614557773.

Kubena, K. S. and McMurray, D. N. (1996) ‘Nutrition and the immune system: A review of nutrient-nutrient interactions’, Journal of the American Dietetic Association. doi: 10.1016/S0002-8223(96)00297-0.

Maijó, M. et al. (2014) ‘Nutrition, diet and immunosenescence’, Mechanisms of Ageing and Development. doi: 10.1016/j.mad.2013.12.003.

Simpson, R. J. et al. (2012) ‘Exercise and the aging immune system’, Ageing Research Reviews. doi: 10.1016/j.arr.2012.03.003.

Πρόσφατα Άρθρα

Υπηρεσίες

Κάνε το πρώτο βήμα

Επικοινώνησε μαζί μου για την υιοθέτηση υγιεινών διατροφικών συνηθειών, την αντιμετώπιση διαφόρων παθολογικών καταστάσεων και την διαχείριση του σωματικού σου βάρους μέσω εξατομικευμένων προγραμμάτων διατροφής και διατροφικής εκπαίδευσης.

Η αυξημένη αρτηριακή πίεση οδηγεί σε στεφανιαία νόσο, έμφραγμα μυοκαρδίου, αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο και νεφρική ανεπάρκεια. Η επάνοδος της αρτηριακής πίεσης στα φυσιολογικά όρια με την κατάλληλη διατροφή, άσκηση και φαρμακευτική αγωγή μειώνει την πιθανότητα θανάτου από τα παραπάνω.

Θεραπευτική προσέγγιση υπερτασης

  1. Απώλεια σωματικού βάρους

Η απώλεια βάρους αποτελεί σημαντικό μέτρο για την ελάττωση της αρτηριακής πίεσης ιδιαίτερα στα υπέρβαρα και παχύσαρκα άτομα, καθώς έχει αποδειχθεί από κλινικές μελέτες ότι ελαττώνει την αρτηριακή πίεση και την ανάγκη πρόσληψης αντιυπερτασικών φαρμάκων.

  1. Διατροφή

Για την υπέρταση απαιτείται μια διατροφή πλούσια σε φρούτα, λαχανικά, σύνθετους υδατάνθρακες και πολυακόρεστα λιπαρά ενώ φτωχή σε κορεσμένα λιπαρά <10% των συνολικών θερμίδων.

  1. Αλάτι

Το αλάτι είναι απαραίτητο για πολλές λειτουργίες του οργανισμού μας. Τα περισσότερα τρόφιμα που καταναλώνουμε περιέχουν αρκετό αλάτι καλύπτοντας τις ανάγκες του οργανισμού μας χωρίς να απατείται η χρήση του επιτραπέζιου αλατιού. Η υπέρμετρη κατανάλωση άλατος προκαλεί υπέρταση είτε επιδυνώνει μια προϋπάρχουσα αυξημένη αρτηριακή πίεση, συνεπώς συστήνεται ο περιορισμός του αλατιού <5gr/ημέρα και των επεξεργασμένων τροφίμων. Η χρήση μπαχαρικών και μυρωδικών βοηθά στον περιορισμό της χρήσης άλατος.

  1. Καφές και τσάι

Ο καφές και το τσάι είναι ροφήματα πλούσια σε καφεΐνη, η οποία προκαλεί αγγειοσύσπαση. Στην περίπτωση της υπέρτασης συνίσταται η μέτρια κατανάλωση τους, 1-2 φλιτζάνια/ημέρα περιεκτικότητας σε 27,5% σε καφεϊνη.

  1. Σωματική άσκηση

Η μέτριας έντασης σωματική άσκηση βοηθά στην πρόληψη εμφάνισης υπέρτασης και πολλών άλλων παραγόντων όπως είναι ο σακχαρώδης διαβήτης, η παχυσαρκία, η στεφανιαία νόσος και το αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο. Στην περίπτωση που έχει εκδηλωθεί η υπέρταση, η άσκηση μειώνει την αρτηριακή πίεση και ως εκ τούτου έχει μια θεραπευτική ιδιότητα. Η άσκηση θα πρέπει να είναι αερόβια (περπάτημα, κολύμβηση, ποδήλατο) και όχι αναερόβια (βάρη) καθώς δεν έχει ευεργετικές επιδράσεις στην περίπτωση της υπέρτασης. Η διάρκεια της άσκησης συνίσταται στα 30-60 λεπτά μέτριας έντασης για τουλάχιστον 3 φορές την εβδομάδα.

Επικοινωνια